Aikido Seminar Miyuki Kumazawa te Woerden

Vandaag was Miyuki Kumazawa (zesde dan) te gast om de Internationale Aikido Vrouwendag te verzorgen in Woerden, op initiatief van de International Aikido Federation. Bijzonder, want deze professional docente geeft normaliter les in de Hombu dojo in Japan, het internationale Aikido hoofdkwartier. In de toekomst zal zij zeker vaker les komen geven in Nederland. Natuurlijk een hele eer voor Aikido Groene Hart om dit te mogen organiseren. Mensen uit België, Luxemburg, Duitsland en overal uit Nederland waren aanwezig. Een drukte van belang. Heel veel jeugd, dat was goed om te zien. Doel van de vrouwenstages is om een betere balans te krijgen tussen de mannen en vrouwen in onze krijgskunst. ‘Thank you for coming,” opent Miyuki de stage. Ze heeft iets lichts, iets sprankelends, een open blik die verwachtingsvol de zaal rondkijkt. Jurgen Schildkamp en Christiaan Kuilman hebben samen de organisatie helemaal voor hun rekening genomen als opdracht voor de lerarenopleiding. Een groot compliment voor deze twee heren, want alles is vandaag zeer soepel verlopen. “Keep in contact!” Het gaat om de pakking van de pols. Het moet een volle pakking zijn, geen opening in binnenkant van de hand bij de aanvaller. De docente schuift naar voren, hand naar haar middel en maakt een tenkan. Uke verliest haast zijn balans en zoekt snel een nieuw evenwicht in deze schuine positie. “How to grab?” We beginnen met kokyu nage.

Een klein blond meisje met paardenstaart, mag haar voor de klas vastpakken. “Ahh, good!” Het meisje pakt lekker stevig. Het gaat nu om de richting van de kracht. Met shiho nage maakt Miyuki een verplaatsing. Ze zakt met haar lichaam in een richting waar ruimte is en haar voeten verplaatsen zich. Haar hand blijft dicht voor haar buik en ze schuift precies onder de as van haar eigen hand die naar boven gaat. Ze geeft aan hoe belangrijk het is om eerst je centrum te zoeken en dan pas te snijden. Iedereen gaat aan de slag. Individueel praat ze niet zo veel, maar laat je haar vooral voelen. Zowel aan de uke als tori kant. Heel langzaam werkt ze dan; stopt op de cruciale momenten, kijkt de leerling even kort en nadrukkelijk aan en glijdt dan verder in de techniek naar de volgende stap. Ze is zorgzaam voor haar stage gasten en lacht ze vriendelijk steeds toe. Als ze haar hand naar een grote kerel uitsteekt en hij haar stevig vastpakt, vertrekt ze geen spier. Hij botst haast achteruit op haar. Ze legt hem rustig uit hoe hij de verbinding met haar kan houden. Ze zet de klas stil. Nu de hand op de pols houden zónder vast te pakken. Ze maakt met haar hand een cirkelbeweging buitenom omhoog en gaat dan richting het hoofd van uke met haar hand. Uke volgt draait met zijn buik naar haar toe en verliest zijn balans. Miyuki geeft aan dat het belangrijk is om je centrum contact te laten houden met de verbinding. Andersom vloeit zij mee met de beweging en valt lenig en sierlijk op de grond.

Een ongebruikelijke oefening. Iedereen druk proberen; of om zich heen kijken hoe anderen dit oplossen. Als iemand niet goed reageert op de hand van Miyuki dan krijgt hij zachtjes een tik in het gelaat. Oepss… ja duidelijk: ik moet wegwezen! Twee mannen staan wat ineengedoken met elkaar te werken. Ze loopt naar ze toe en zet hun lichamen recht; de schouders in de juiste positie. Super belangrijk voor ons: oefenen van je lichaamstaal tijdens de aikido trainingen. “De energie gaat door de vingers naar de buik. Een opgetrokken schouder is niet goed want dan stop de energie daar. Je moet de pols draaien, niet duwen.” Als een uke niet goed reageert, dan begeleidt ze deze in de juiste positie door aan het jasje te trekken. Okay, knikt ze als het goed gaat. Het zijn opties: of ze laat de aanvaller binnenkomen en geeft de beweging als een soort golf weer terug; of ze loopt ineens door en uke ligt op de grond. Na een korte pauze schakelen we naar katate dori irimi nage. Ze gebruikt haar lichaam door langs de gepakte hand te glijden met het zwaartepunt bij haar buik. Haar andere hand schiet ertussen en ze maakt deze vrij. “Cut en throw.” Haar andere hand schiet omhoog en ze laat deze ineens vallen. Uke moet verplicht contact houden. Beginnende aikidoka ervaren deze als lastig, maar moeten wel vallen door de dreiging van de bovenste hand.

Een tori schuift net op tijd zijn vallende uke een andere richting op, als er al iemand op de grond ligt. We hebben even oogcontact. Ik steek mijn duim op en hij lacht terug. Ineens is het doodstil. Iedereen gaat in een cirkel zitten om Miyuki heen, zonder dat iemand dat gevraagd of gezegd heeft. Rustig en gedetailleerd werkend alsof ze alleen is. Een magisch momentje. Irimi nage omote en ura door elkaar. De uke raakt de draad kwijt, valt en iedereen lacht hartelijk. Miyuki ook. Een grote gast moet voor de klas haar met twee handen vastpakken op beide polsen. “Difficult,” zegt ze. Ze geeft aan dat ze bij voorkeur haar lage hand gebruikt omdat ze klein is. De andere hand schiet omhoog en uke valt steunend en kreunend op de mat. “This is my space.” Ze laat haar vingers wijzen waarnaar de krachten gericht moeten worden. We gaan in zes groepen werken, waar je elkaar om beurten aanvalt en één in het midden. Miyuki gaat alle groepen af en zorgt dat iedereen een keertje aan de beurt komt. Als een ander klein meisje aan de beurt is, roept iemand links van mij naar de kijkende opa: “Ben je zeker wel trots op hè?” Als ze Miyuki wil omgooien met haar kleine handjes, roept de docente dat ze iets verder moet duwen. En als ze gaat, pleziert dat het meisje. Een daverend applaus, voor deze hard werkende docente. Morgen geven ook nog twee andere Nederlandse vrouwelijke top aikidoka samen les naast Miyuki: Satomi Ishikawa en Lijnie Reijers.

Klik hier voor de fotorapportage van Jan Jacob Uythoven.

2019-03-10T08:22:02+01:00 9 maart, 2019|Algemeen, Nieuws, Uncategorized|